aristotelian notion of intellect from the viewpoint of alexander of aphrodisias and al-farabi

نویسندگان

طاهره کمالی زاده

دانشگاه زنجان، استادیار گروه فلسفه

چکیده

intellect is a fundamental topic of concern in the peripatetic philosophy. a comparison of al-farabi’s approach to ‘intellect’ (an iranian muslim philosopher with an oriental background) with that of alexander of aphrodisias’ (a greek philosopher with an occidental background) may reveal the contrasting features of aristotelian peripatetic philosophy and the islamic philosophy. basing itself on the methodology of comparative philosophy, this study carries out analysis and comparison of a treatise on the intellect of both al-farabi and alexander aphrodisias. according to alexander aphrodisias, intellect (in aristotle’s on the soul) is of three kinds: intellectus materialis, intellectus habitus, and intellectus agens and intellectus agens is the regulator of intellectus materialis. but according to al-farabi this intellect (intellectus agens) comprises three ranks: intellectus materialis, intellect in act and intellectus adeptus and it is the intellectus agens which radiates its light upon the cosmos containing world-souls and immaterial intellects. it seems that this classification of intellect was formulated for the first time by al-farabi. on the other hand, leaning on his islamic beliefs and mystical inclinations al-farabi has identified intellectus agens (active intellect) with gabriel and thus, made ‘:union: with active intellect’ acceptable in the view of revelation and reckoned the effort and endeavour for this :union: with active intellect to be a spiritual-intellectual journey and considered the subsistence of this :union: after the extinction of body synonymous with eternal beatitude.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

the role of russia in transmission of energy from central asia and caucuses to european union

پس ازفروپاشی شوروی،رشد منابع نفت و گاز، آسیای میانه و قفقاز را در یک بازی ژئوپلتیکی انرژی قرار داده است. با در نظر گرفتن این منابع هیدروکربنی، این منطقه به یک میدانجنگ و رقابت تجاری برای بازی های ژئوپلتیکی قدرت های بزرگ جهانی تبدیل شده است. روسیه منطقه را به عنوان حیات خلوت خود تلقی نموده و علاقمند به حفظ حضورش می باشد تا همانند گذشته گاز طبیعی را به وسیله خط لوله مرکزی دریافت و به عنوان یک واس...

15 صفحه اول

this study investigated the relationship between quality of work life and organization citizenship behavior from the viewpoint of teachers in high schools in tehran city.

چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی در مدارس مقطع متوسطه پسرانه شهر تهران از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. از بین دبیران مدارس شهر تهران تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه ی کیفیت زندگی کاری والتون(1975) و پرسشنامه ی رفتار شهروندی سازمانی پودساکو...

15 صفحه اول

the effect of traffic density on the accident externality from driving the case study of tehran

در این پژوهش به بررسی اثر افزایش ترافیک بر روی تعداد تصادفات پرداخته شده است. به این منظور 30 تقاطع در شهر تهران بطور تصادفی انتخاب گردید و تعداد تصادفات ماهیانه در این تقاطعات در طول سالهای 89-90 از سازمان کنترل ترافیک شهر تهران استخراج گردید و با استفاده از مدل داده های تابلویی و نرم افزار eviews مدل خطی و درجه دوم تخمین زده شد و در نهایت این نتیجه حاصل شد که تقاطعات پر ترافیک تر تعداد تصادفا...

15 صفحه اول

construction and validation of the translation teacher competency test and the scale of students’ perceptions of translation teachers

the major purpose of this study was to develop the translation teacher competency test (ttct) and examine its construct and predictive validity. the present study was conducted in two phases: a qualitative phase as well as a quantitative phase. in the first phase of the study, the author attempted to find out the major areas of competency required for an academic translation teacher. the second...

synthesis of sulfides from alcohols and thiols in solvent-freeconditions and deoxygenation of sulfoxides

کاتالیست یک سنتز جدید برای تیواترها توصیف شده است. واکنش الکل ها با آریل، هتروآریل و آلکیل تیو ل ها درحضور 1،3،5- تری آزو- 2،4،6- تری فسفرین-2،2،4،4،6،6 هگزاکلراید ((tapc به عنوان یک کاتالیست موُثر، بازده های خوب تا عالی از تیواترها را حاصل می کند. علاوه براین، واکنش تحت شرایط بدون فلز و بدون حلال پیش می رود، بنابراین یک مکمل جالب برای روش های شناخته شده سنتز تیواترها ارائه می دهد. یک مکانیسم ا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فلسفه و کلام اسلامی

جلد ۴۵، شماره ۲، صفحات ۱۴۱-۱۶۴

کلمات کلیدی
intellect is a fundamental topic of concern in the peripatetic philosophy. a comparison of al farabi’s approach to ‘intellect’ (an iranian muslim philosopher with an oriental background) with that of alexander of aphrodisias’ (a greek philosopher with an occidental background) may reveal the contrasting features of aristotelian peripatetic philosophy and the islamic philosophy. basing itself on the methodology of comparative philosophy this study carries out analysis and comparison of a treatise on the intellect of both al farabi and alexander aphrodisias. according to alexander aphrodisias intellect (in aristotle’s on the soul) is of three kinds: intellectus materialis intellectus habitus and intellectus agens and intellectus agens is the regulator of intellectus materialis. but according to al farabi this intellect (intellectus agens) comprises three ranks: intellectus materialis intellect in act and intellectus adeptus and it is the intellectus agens which radiates its light upon the cosmos containing world souls and immaterial intellects. it seems that this classification of intellect was formulated for the first time by al farabi. on the other hand leaning on his islamic beliefs and mystical inclinations al farabi has identified intellectus agens (active intellect) with gabriel and thus made ‘:union: with active intellect’ acceptable in the view of revelation and reckoned the effort and endeavour for this :union: with active intellect to be a spiritual intellectual journey and considered the subsistence of this :union: after the extinction of body synonymous with eternal beatitude.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023